Köpevillkor
Syftet med dessa köpevillkor är att på ett enkelt och tydligt sätt förklara vad som gäller vid köp, leverans och installation av våra produkter.
NRG El Skåne AB
Tack för att du valt oss som din partner för laddbox och tillbehör. Vi är glada att få hjälpa dig med en trygg, säker och smidig elbilsladdning. Syftet med dessa köpevillkor är att på ett enkelt och tydligt sätt förklara vad som gäller vid köp, leverans och installation av våra produkter. Vi vill att du ska känna dig helt trygg med ditt köp – från första klick till färdig installation.
Köpevillkoren gäller tillsammans med din beställning och den orderbekräftelse du får efter köpet. Tillsammans utgör dessa det avtal som gäller mellan dig som kund och oss. All information på vår webbplats och i våra villkor tillhandahålls endast på svenska. (Du kan dock byta språket på vår webbplats – men våra avtal och orderbekräftelse är alltid på svenska.)
För att handla hos oss behöver du vara minst 18 år. Dessa villkor gäller för dig som handlar som privatperson. Vid företagsköp kan andra överenskommelser eller regler i köplagen (1990:931) bli aktuella.
Om vi hänvisar till skriftlig kommunikation i dessa villkor gäller det e-post, sms, brev eller annan motsvarande dokumentation.
Detta köpevillkor gäller från och med 2025-06-10.
Snabblänkar
1. Parter i avtalet
Dessa köpevillkor reglerar samtliga individuella avtal om köp av produkter och tjänster mellan NRG El Skåne AB (org.nr 559431-8247), med adress Sofiedalsvägen 8, 238 37 Oxie (nedan kallat ”NRG El”), och dig som kund – oavsett om du är privatperson eller representerar ett företag (nedan kallad ”Kunden”). Tillsammans benämns båda parter i det följande som ”Parterna”.
2. Översikt och tillämpning
2.1 Dessa köpevillkor gäller för NRG El Skåne AB:s försäljning av laddboxar, laddkablar, laddstolpar, batterier, laddstationer och annan laddrelaterad utrustning (nedan kallat ”Laddutrustning”) samt för installationstjänster som erbjuds i samband med köp av sådan utrustning (”Installation”).
2.2 Köpevillkoren kan komma att uppdateras efter att ett avtal har ingåtts. Den version som gäller är alltid den senast publicerade. Det är Kundens ansvar att ta del av den aktuella versionen, som finns tillgänglig på vår webbplats: www.nrgel.se.
2.3 Samtliga priser för Laddutrustning, Installation och eventuella tillägg framgår av den vid var tid gällande prislistan på vår hemsida. Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, felaktiga prisuppgifter eller slutförsäljning.
2.4 Vi strävar efter att all information om våra produkter och tjänster ska vara så korrekt och uppdaterad som möjligt. Vi kan dock inte garantera att allt innehåll på vår webbplats är felfritt. NRG El Skåne AB ansvarar inte för eventuella driftstörningar, tekniska fel eller tillfälliga avbrott på webbplatsen.
3. Våra tjänster
3.1 Alla tjänster som erbjuds via NRG El Skåne AB utförs av vår egen personal. När du beställer en tjänst från oss – såsom installation, service eller felsökning – ingår du ett avtal direkt med oss som leverantör. Det innebär att du som kund inte behöver förhålla dig till några externa villkor från tredje part.
3.2 Vi tar fullt ansvar för att våra tjänster utförs fackmannamässigt och i enlighet med gällande lagar, branschstandarder och våra interna kvalitetskrav. Skulle det uppstå några frågor eller synpunkter gällande en tjänst du köpt från oss, ber vi dig att kontakta oss direkt så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
4. Produktsortiment
4.1 NRG El erbjuder ett noggrant utvalt sortiment av laddboxar, laddstolpar, laddkablar, batterilösningar för hemmalagring samt annan utrustning för laddning av elfordon.
4.2 Våra produkter ska alltid användas enligt respektive produkts bruksanvisning. Laddutrustningen får endast användas för att ladda den typ av elbil och med den strömstyrka den är avsedd för. Det är därför Kundens ansvar att säkerställa att produkterna är kompatibla med bil, elcentral eller elmätare innan köp.
4.3 Om Laddutrustningen används på ett sätt som avviker från dess specifikationer – exempelvis för laddning av fordon med annan strömstyrka eller felaktig typ – bär Kunden själv hela ansvaret för eventuella skador på både utrustning och fordon.
5. Prissättning
5.1 Alla priser som visas på nrgel.se är angivna i svenska kronor (SEK) och inkluderar moms. Priset som anges vid köptillfället är det som gäller, men fraktkostnad eller andra tillkommande avgifter kan tillkomma och redovisas i så fall tydligt i kassan innan du slutför köpet. Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar i pris, kampanjer, produktinformation eller tekniska fel.
5.2 Informationen vi tillhandahåller kring möjliga besparingar eller intäkter, exempelvis genom deltagande i elnätets flexibilitetsmarknad, är endast vägledande och baserad på historiska värden. Faktisk ersättning kan variera beroende på fastighetens tekniska förutsättningar och framtida marknadsutveckling. Vi kan därför inte garantera specifika avkastningsnivåer.
5.3 Genom att acceptera våra villkor godkänner du att all information om avkastning från energitjänster eller elbalansering är uppskattningar och inte innebär några löften om faktisk ersättning. NRG El ansvarar inte för ekonomiskt utfall kopplat till dessa tjänster.
6. Hur du beställer
6.1 Du lägger enkelt din beställning via vår hemsida nrgel.se. När vi mottagit din beställning skickas en orderbekräftelse till den e-postadress du har angett. Orderbekräftelsen bekräftar att vi mottagit din beställning och innehåller en sammanställning av dina val.
6.2 Om du har valt att utnyttja skatteavdrag för Grön Teknik kommer detta att vara förifyllt i din beställning och framgå tydligt i totalpriset. Mer information om skatteavdraget hittar du i punkt 10.
6.3 Det är viktigt att du kontrollerar att uppgifterna i orderbekräftelsen stämmer. Om något är fel eller saknas, vänligen kontakta oss så snart som möjligt så att vi kan justera detta innan leverans och installation.
6.4 I samband med din beställning kan du ge oss samtycke att hämta information om din elanläggning och elnätsabonnemang för att säkerställa korrekt installation och funktionalitet. Det innebär bland annat tillgång till uppgifter från din elmätare, din nätägare samt eventuell styrning och optimering av laddningen.
6.5 Genom att godkänna våra villkor samtycker du till att din laddbox kan kopplas till en molnbaserad portal för övervakning och fjärrstyrning. Detta gör det möjligt för oss att erbjuda teknisk support, optimerad laddning och eventuellt framtida energitjänster. All hantering sker i enlighet med gällande integritets- och säkerhetskrav.
7. Leverans och installation
7.1 NRG El Skåne AB utför alla installationer med vår egen personal. Det innebär att vi har full kontroll över kvaliteten i hela kedjan, från beställning till färdig installation. Våra elektriker är certifierade och arbetar enligt gällande elsäkerhetsregler.
7.2 Vi utför installationer över hela Sverige. För vissa adresser utanför vårt ordinarie arbetsområde kan ett resetillägg tillkomma, men du som kund informeras alltid om detta i förväg – Antingen i kassan eller efter ditt köp kontaktar vi dig för att informera dig om detta.
7.3 Vi följer Elsäkerhetslagen (2016:732) samt tillämpliga föreskrifter och standarder, exempelvis ELSÄK-FS 2006:1 och SS-EN 50110-1. Du kan när som helst kontrollera vår behörighet på www.nrgel.se/om-oss/certifierade-elektriker/.
7.4 När du beställer installation via oss, bekräftas uppdraget i din orderbekräftelse och vi ansvarar för att leverera enligt vad som överenskommits.
7.5 I vissa fall kan installationen kräva extra arbete utöver standardpaketet. Vi informerar dig i sådana fall om eventuella merkostnader. Om åtgärder krävs för att säkerställa en trygg, fungerande och estetiskt korrekt installation – såsom anpassningar i fastigheten, kabeldragning eller extra material – utförs dessa enligt vår prislista och faktureras i efterhand.
7.6 Det är Kundens ansvar att:
– Säkerställa att nödvändiga tillstånd från fastighetsägare, hyresvärd eller bostadsrättsförening är inhämtade.
– Förbereda installationsplatsen så att den är tillgänglig och lämplig för installation.
– Lämna korrekt information samt ge våra elektriker tillgång till platsen på utsatt tid.
– Vid behov, utföra egna förberedelser utanför vårt installationsansvar, exempelvis byggtekniska eller elektriska åtgärder.
– Säkerställa att installationen kan genomföras inom 30 dagar efter leverans, om inget annat har avtalats.
7.7 För mer detaljerad information om vad som ingår i våra installationstjänster och aktuella priser, besök: www.nrgel.se/installation
8. Skatteavdrag för grön teknik
8.1 Skattereduktion för Grön Teknik
Från och med 1 januari 2021 kan du som privatperson få skattereduktion för delar av kostnaden vid installation av grön teknik, såsom laddpunkter för elfordon eller system för lagring av egenproducerad el. Skattereduktionen kan uppgå till högst 50 procent av kostnaden för installationen och materialet. Du kan få som mest 50 000 kronor per år i skattereduktion för installation av grön teknik, förutsatt att du har betalat tillräckligt med skatt under året. Tänk särskilt på detta om du också utnyttjat ROT- eller RUT-avdrag.
8.2 Preliminärt avdrag vid beställning
Vid beställning av tjänster från NRG El Skåne AB godkänner Kunden att vi gör ett preliminärt avdrag på den totala kostnaden för installationen, förutsatt att Kunden uppfyller kraven för skattereduktion för grön teknik. Kunden ansvarar själv för att säkerställa att beställningen följer Skatteverkets aktuella föreskrifter för skattereduktion. Du kan läsa mer om dessa villkor på Skatteverkets hemsida under ”Grön Teknik”.
8.3 Ansökan om skattereduktion
Genom att beställa från oss ger du NRG El Skåne AB rätt att administrera ansökan om skattereduktion för grön teknik. Om Skatteverket avslår ansökan om skattereduktion, förbehåller vi oss rätten att fakturera Kunden för mellanskillnaden mellan redan erlagd betalning och den totala kostnaden för beställningen.
8.4 Administrering av ansökan
NRG El Skåne AB ansvarar för att administrera ansökan om skattereduktion från det första installationstillfället eller den första kontaktpunkten om svar uteblir, samt i ytterligare trettio (30) dagar. Om installationen senareläggs mer än den nämnda tiden på Kundens initiativ, förbehåller vi oss rätten att fakturera Kunden för den del av kostnaden som motsvarar skattereduktionen. Kunden ansvarar då själv för att administrera ansökan om skattereduktion.
8.5 Avbrytande av installation eller annan installatör
Om Kunden avbryter installationen eller väljer en annan installatör än den som överenskommits vid köptillfället, förbehåller sig NRG El Skåne AB rätten att justera beställningen så att den endast gäller materialleverans, eftersom skattereduktion för grön teknik inte längre gäller. Vid detta tillfälle kan extra kostnader som uppstår i samband med tvisten debiteras Kunden.
9. Betalningsvillkor
För privatpersoner
9.1 När du handlar hos NRG El Skåne AB sker betalning tryggt och smidigt via Klarna. Genom Klarna kan du välja det betalningsalternativ som passar dig bäst – direktbetalning, kort, faktura eller delbetalning. All hantering av kortuppgifter och kreditkontroller sker av Klarna enligt deras säkerhetsrutiner.
9.2 NRG El tar inte ut några extra avgifter för val av betalningsmetod. Eventuella avgifter som kan tillkomma hanteras direkt av Klarna och framgår alltid tydligt innan du slutför ditt köp.
9.3 Vid tilläggsarbeten i samband med installation faktureras detta separat efter utfört arbete. Betalningsvillkor är 10 dagar om inte annat avtalats.
9.4 Vid beställning av större produkter, som till exempel batterilager, kan en kreditprövning genomföras. Om kredit inte beviljas har vi rätt att avbryta beställningen. Godkänns kreditprövningen faktureras utrustningen i samband med leverans, och återstående installationskostnad faktureras efter godkänd och slutförd installation.
9.5 Vid utebliven betalning tillkommer påminnelseavgift samt dröjsmålsränta enligt Räntelagen (1975:635). Inkassokostnader hanteras enligt gällande lagstiftning.
9.6 Om skattereduktion (grön teknik) inte beviljas av Skatteverket förbehåller vi oss rätten att debitera Kunden för den del som tidigare reducerats i priset.
För företag
9.7 Företagskunder kan välja att betala via Klarna företagsfaktura, kort eller direktbetalning.
9.8 Vid val av faktura gör Klarna en sedvanlig kreditprövning. För att se vilka betalningsvillkor Klarna har besök denna webbadressen: www.klarna.com/se/villkor/.
9.9 Fakturering och hantering av företagsbetalningar sker i samarbete med Klarna. Alla företagsuppgifter delas med Klarna i samband med fakturaköp, och Klarna är i dessa fall personuppgiftsansvarig för behandlingen av dessa uppgifter.
10. Flexibilitetsmarknad
10.1 Syfte och deltagande
NRG El Skåne AB:s flexibilitetsmarknad syftar till att bidra till stabilisering av elnätets frekvens vid större avvikelser samt fungera som en aktiv balanseringsresurs. Genom att köpa och installera en laddbox från oss, och koppla upp den via tillverkarens app eller system som är kompatibla med vårt erbjudande, får du möjlighet att ansluta din laddutrustning till vårt Virtuella Kraftverk. Genom att integrera din enhet i detta system ger du NRG El Skåne AB följande rättigheter:
I. Att inhämta data från de anslutna enheterna eller apparna i syfte att optimera energianvändningen och bidra till balans i elnätet.
II. Att styra de anslutna enheterna (t.ex. att temporärt slå av eller på laddboxen) vid behov för att upprätthålla nätstabilitet och delta i reglerkraftmarknaden eller andra stödtjänster.
10.2 Ersättning och villkor
Användare som valt att delta i flexibilitetsmarknaden och som har sina enheter integrerade kan, beroende på marknadsläge och aktuella program, få ersättning. Ersättningsnivåer, former för utbetalning och deltagandevillkor kan komma att ändras. NRG El Skåne AB förbehåller sig rätten att justera eller avsluta deltagande i flexibilitetsmarknaden utan skyldighet att ge ersättning, om inte annat uttryckligen avtalats skriftligen.
10.3 Uppsägning av deltagande
Du som kund kan när som helst avbryta din medverkan i flexibilitetsmarknaden genom att meddela oss skriftligen. När en sådan begäran mottas kommer vi att påbörja arbetet med att avregistrera dina enheter från systemet och koppla bort dem från vårt Virtuella Kraftverk. Observera att avslutat deltagande kan påverka din rätt till eventuell ersättning eller återbetalning, i enlighet med gällande avtal mellan dig och NRG El Skåne AB.
11. Frakt och leveranstider
11.1 Leveranssätt
Leveransen av produkter sker enligt de specifikationer som framgår i din orderbekräftelse. NRG El Skåne AB bär ansvaret för produkterna fram till dess att de tas emot av Kunden, vilket sker när varorna överlämnas till dig.
11.2 Leveranstider och förändringar
Vi strävar efter att leverera produkterna enligt den uppskattade leveranstiden som anges vid beställning. Tiderna kan dock förändras beroende på tillgång och leveransförhållanden. Om du har beställt flera produkter kan det hända att leveransen delas upp i separata sändningar om vissa produkter har längre leveranstid.
11.3 Hemleverans
Våra hemleveranser genomförs till adresser som kan nås med våra lastbilar på farbar väg. Vid hemleverans ansvarar du som kund för att ta in produkterna i bostaden och att vara på plats för att ta emot leveransen. Legitimation kan komma att krävas vid leverans. Om leveransen inte kan genomföras på grund av omständigheter från din sida kan en avgift tillkomma för att täcka frakt- och administrativ kostnad.
11.4 Returer
Returer sker på din bekostnad, om inte produkten är defekt eller felaktigt levererad. Om en retur sker via ombud kan en returfraktkostnad på 200 kronor per kolli tillkomma. För returer av större produkter som laddstolpar, batterier och liknande kan högre fraktavgifter tillkomma baserat på den faktiska returkostnaden.
11.5 Outlämnade paket
Paket som levereras till ombud ligger tillgängliga för uthämtning i 12 dagar. Om du inte hämtar ut ditt paket inom denna period debiteras du en administrativ avgift på 300 SEK för frakt, hantering och retur.
11.6 Felaktiga leveranser
Om du får en vara som inte motsvarar din beställning ber vi dig att kontakta oss omgående på info@nrgel.se. Vi kommer att hjälpa dig att returnera den felaktiga produkten.
11.7 Skadad vara
Om du upptäcker att ditt paket är skadat vid hämtning ska detta anmälas direkt till utlämningsstället. Vi rekommenderar att du inte hämtar ut ett skadat paket, eftersom skadan då inte kan kopplas till transporten. Om skadan upptäcks efter öppning av paketet, ska du omedelbart kontakta utlämningsstället och anmäla skadan inom 5 dagar.
11.8 Leverans utanför Sverige
NRG El Skåne AB levererar normalt inom Sverige. Om du önskar leverans utanför Sverige, vänligen kontakta oss på info@nrgel.se för att diskutera vidare leveransalternativ.
12. Hantering av personuppgifter
12.1 Dela uppgifter med Klarna för betalning
För att kunna erbjuda dig Klarnas betalningsalternativ kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter – såsom kontakt- och orderuppgifter – med Klarna. Detta görs för att Klarna ska kunna bedöma om du kan erbjudas betalningsalternativen, samt för att anpassa dessa för dig. Dina personuppgifter behandlas enligt Klarnas egen dataskyddspolicy, som finns tillgänglig på www.klarna.com/se/dataskydd.
12.2 Behandling enligt GDPR
NRG El Skåne AB behandlar personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Uppgifterna används för orderhantering, kommunikation, fakturering, redovisning och för att kunna leverera de produkter och tjänster du beställt.
12.3 Uppgifter som samlas in
Vid köp av produkter eller tjänster såsom laddutrustning, installation eller molnbaserade tjänster, samlar vi in personuppgifter såsom namn, personnummer, adress, telefonnummer och e-postadress. Vid installation krävs även installationsadress och fastighetsbeteckning.
12.4 Säkerhetsåtgärder
Vi vidtar nödvändiga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot obehörig åtkomst, förlust eller skada.
12.5 Dataminimering och rättelser
Vi tillämpar principen om dataminimering – endast personuppgifter som är nödvändiga för att uppfylla våra avtalade skyldigheter behandlas. Vi rättar, kompletterar eller raderar uppgifter som är felaktiga eller ofullständiga, antingen på begäran av dig eller på eget initiativ.
12.6 Rätt till registerutdrag
Du har rätt att begära information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig, inklusive syftet med behandlingen och vilka mottagare uppgifterna kan ha delats med. Du har även rätt att få ett kostnadsfritt registerutdrag en gång per år genom en skriftligt undertecknad begäran.
12.7 Rätt till radering
Du har rätt att få dina uppgifter raderade om de inte längre behövs för ändamålet de samlats in för. Observera att vi i vissa fall är skyldiga enligt lag (t.ex. bokföringslagen) att spara uppgifterna en viss tid.
12.8 Rätt att invända mot behandling
Du har rätt att invända mot behandling som sker med stöd av berättigat intresse. Vi kommer då att upphöra med behandlingen om inte våra skäl väger tyngre än dina intressen och rättigheter.
12.9 Återkallande av samtycke
Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till behandling av personuppgifter. En återkallelse påverkar dock inte lagligheten av den behandling som skett innan samtycket återkallats.
13. Produktgaranti
13.1 Produktspecifik garanti
Garantier för produkter tillhandahålls av respektive tillverkare. NRG El Skåne AB vidarebefordrar dessa garantivillkor till Kunden utan förändring, och vi hänvisar till respektive tillverkares dokumentation för detaljerad information om garantins omfattning och varaktighet.
13.2 Installationsgaranti
Som auktoriserad installatör erbjuder NRG El Skåne AB dessutom 2 års garanti på själva installationsarbetet från slutfört installationsdatum. Garantin täcker fel som kan härledas till utfört arbete eller inkoppling, men omfattar inte fel på produkter orsakade av yttre åverkan, felaktig användning eller brister i Kundens elinstallation som vi inte ansvarar för.
13.3 Garantiärenden
Vid garantiärenden är det viktigt att Kunden kontaktar oss direkt. NRG El Skåne AB hjälper till att hantera kontakt med tillverkare i garantifrågor samt utför nödvändig felsökning om felet rör vår installation. Om felet visar sig bero på andra faktorer än installationen kan en felsökningsavgift tillkomma enligt vår gällande prislista.
14. Information och marknadsföring
NRGEL AB förbehåller sig rätten att använda bilder och/eller videos på installerad anläggning i marknadsföringssyfte. Detta kan inkludera att fotografera och/eller filma installationer och använda materialen i digitalt eller tryckt format. Bilder och/eller videos publiceras aldrig i samband med personuppgifter utan Kundens uttryckliga medgivande.
15. Vårt ansvar
15.1 Begränsningar i ansvar
NRG El Skåne AB ansvarar inte för fel, avbrott, störningar, bristande strömkvalitet eller andra tekniska problem som beror på externa parter såsom elnätsleverantörer, elleverantörer, elproducenter, internetleverantörer eller andra tredje parter utanför vår kontroll.
15.2 Felaktig användning
Vi ansvarar inte för skador eller förluster som uppkommer till följd av felaktig användning av produkter eller tjänster. Detta inkluderar, men är inte begränsat till, felkopplingar, otillåten modifiering, användning i strid med instruktioner, eller skador orsakade av virus eller skadlig programvara.
15.3 Installationer
NRG El Skåne AB ansvarar inte för skador, fel eller förluster relaterade till installation som utförs av extern installatör. Sådana frågor ska hanteras direkt mellan kund och installatör enligt separat överenskommelse.
Extern installatör: Till exempel om du köper din produkt hos oss men anlitar en extern installatör. I sådana fall ligger inte installationsarbetet under vårt ansvar, och vi kan därför inte garantera att installationen utförs korrekt.
15.4 Kompatibilitet med fordon
Kunden ansvarar själv för att elbilen är kompatibel med den valda laddutrustningen. NRG El Skåne AB ansvarar inte för skador som uppstår till följd av inkompatibilitet mellan elfordon och laddlösning.
15.5 Indirekta skador och uteblivna intäkter
Vi ansvarar inte för eventuella ekonomiska förluster, inklusive men inte begränsat till uteblivna intäkter, som beror på avbrott, störningar eller bristande tjänsteleverans från tredje part såsom balansansvarig, aggregatorer eller internet- eller elleverantörer.
15.6 Integration av tredjepartstjänster
NRG El Skåne AB ansvarar inte för skador eller förluster (inklusive indirekta skador) som uppkommer vid användning av tredjepartsapplikationer, felaktig integration, styrning av enheter, eller hantering/analys av data. Kunden ansvarar för att korrekt konfigurera sina enheter och eventuella parametrar i appar eller system.
16. Ångerrätt och returer
(Enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler)
16.1 Rätt att ångra köp av produkt
Som konsument har du enligt svensk lag rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du mottagit din beställning av laddutrustning. För att utöva ångerrätten ska du skicka ett meddelande till oss via e-post till info@nrgel.se. Ett standardformulär för ångerrätt kan erhållas vid förfrågan.
16.2 Villkor för åberopande av ångerrätt
För att ångerrätten ska gälla måste produkten returneras i väsentligen oförändrat skick, helst i originalförpackning. Kunden ansvarar för eventuell värdeminskning som uppstår till följd av onödig hantering. Produkten ska skickas tillbaka inom 14 dagar från det att du meddelat oss att du vill ångra köpet. Du står själv för returfrakten. Återbetalning inkluderar den ursprungliga fraktkostnaden och sker inom 14 dagar från mottaget meddelande, förutsatt att vi har mottagit produkten i retur.
16.3 Återbetalningsmetod
Återbetalningen sker med samma betalningsmetod som användes vid köpet (via Klarna), utan extra avgifter för dig.
16.4 Avvaktan med återbetalning
NRGEL har rätt att avvakta med återbetalningen tills vi har mottagit de returnerade varorna eller ett bevis på att de skickats.
16.5 Värdeminskningsavdrag
Om produkten använts mer än nödvändigt har vi rätt att göra avdrag för värdeminskning. Bedömningar görs från fall till fall.
16.6 Ångerrätt för installationstjänster
Vill du ångra en beställd installationstjänst ska du meddela oss via info@nrgel.se inom 14 dagar från beställning. Om du begärt att installationen ska påbörjas inom dessa 14 dagar måste du ge ditt samtycke till detta, vilket också innebär att du accepterar att ångerrätten upphör när installationen är fullföljd. Om du ångrar köpet innan fullföljd tjänst, debiteras du en proportionell del av priset baserat på den del som redan utförts.
16.7 Begränsning av ångerrätt vid påbörjad tjänst
När installationen har påbörjats upphör ångerrätten. Om köpet omfattar skattereduktion (t.ex. för grön teknik) betraktas hela köpet som en tjänst. Därför avsäger sig Kunden ångerrätten så snart installationen inletts – även om vissa produkter inte direkt berörs av arbetet.
16.8 Retur- och avbokningsavgifter
Vid retur av produkt inom ångerfristen debiteras en returavgift på 300 kr (för frakt och hantering). Vid avbokning av installation med mindre än 72 timmar till bokad tid, tillkommer en avbokningsavgift på 950 kr.
16.9 Returhantering
Returer ska skickas med spårningsnummer, gärna i originalemballage, till den adress som vi anger vid returhantering.
16.10 Bomkörningsavgift
Om installationen inte kan genomföras vid bokad tid, exempelvis om ingen är hemma, adressen är fel eller arbetsplatsen inte är säker, betraktas det som en bomkörning.
NRGEL förbehåller sig rätten att debitera en bomkörningsavgift om 2 750 kr.
17. Reklamation
17.1 För företag
Företagskunder ska omgående vid mottagandet kontrollera leverans och produkter. Eventuella fel ska reklameras skriftligen till NRG El Skåne AB senast inom 10 dagar från mottagande. Reklamation ska innehålla:
– Ordernummer
– En tydlig beskrivning av felet
– Fotodokumentation vid synliga skador (om möjligt)
Efter mottagen reklamation återkommer vi inom 72 timmar med ett ärendenummer. Vänligen observera att ärendenummer eller utskickad retursedel inte är liktydigt med en godkänd reklamation. Produkten ska returneras inom 14 dagar i originalförpackning eller likvärdigt skyddande emballage. Kunden ansvarar för returfrakt och risken under transporten.
Vid felaktig reklamation eller skada på grund av bristfällig emballering har NRG El Skåne AB rätt att debitera Kunden för returfrakt och eventuell testavgift.
17.2 För privatpersoner
Som privatperson omfattas du av Konsumentköplagen, vilket ger dig rätt att reklamera en vara inom tre (3) år från inköpsdatum, förutsatt att felet fanns vid leverans.
– Reklamation ska göras inom skälig tid efter att felet upptäckts.
– Kontakta oss via e-post med en tydlig beskrivning av problemet samt gärna fotodokumentation.
– NRG El Skåne AB återkommer inom 1-3 veckor med ett ärendenummer.
Att få ett ärendenummer eller retursedel innebär inte att reklamationen är godkänd. Produkten ska returneras inom rimlig tid efter reklamationen och i skyddande emballage. Om reklamationen godkänns står vi för fraktkostnader och åtgärd (reparation, utbyte eller återbetalning beroende på situationen).
18. Tvister
18.1 Eventuella tvister som uppstår i samband med dessa villkor ska avgöras av svensk domstol och enligt svensk lag.
19. Övriga villkor
19.1 NRGEL AB har rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt dessa villkor. Kunden har inte rätt att överlåta sina rättigheter eller skyldigheter utan skriftligt godkännande från NRGEL. Vi förbehåller oss även rätten att anlita underleverantörer för att fullgöra våra åtaganden gentemot kund.
20. Kundservice
Har du frågor eller funderingar är du alltid välkommen att kontakta oss på NRGEL AB. Vår support finns tillgänglig på helgfria vardagar och nås via e-post: info@nrgel.se eller telefon: 040 – 96 57 96.